Informacja dotycząca szkoleń organizowanych przez BON

Informacja dotycząca szkoleń organizowanych przez Biuro ds. Osób z Niepełnosprawnościami (BON) dla pracowników i studentów Uniwersytetu Humanistyczno-Przyrodniczego im. Jana Długosza w Częstochowie (UJD) w czwartym kwartale 2022 roku

W dniach 28-29 października oraz 8-9 grudnia br. odbyły się organizowane przez Biuro ds. Osób z Niepełnosprawnościami szkolenia dla społeczności akademickiej UJD mające na celu podniesienie wiedzy i świadomości nt. spektrum autyzmu oraz zaburzeń psychicznych
(w tym depresji i zaburzeń lękowych).

chłopiec siedzi i kuli głowę do kolan, malowane akwarelą

Pierwsze ze szkoleń, październikowe, poświęcone było m.in. kryteriom diagnostycznym autyzmu; specyfice funkcjonowania poznawczego, społecznego i emocjonalnego osób neurologicznie nienormatywnych; modelom wspierania osób autystycznych; przywiązaniu osób ze spectrum autyzmu do rytuałów i automatyzmów oraz praktycznym wskazówkom dotyczącym nawiązywania właściwych relacji z osobami autystycznymi.

kobieta patrzy w dal na deszcz, trzymając ręce i głowę na szybie okna

Drugie ze szkoleń, grudniowe, dotyczyło m.in. czynników wpływających na zdrowie psychiczne człowieka; głównych typów zaburzeń psychicznych; objawów depresji (w tym długotrwałego smutku, utraty zainteresowań, braku energii, zaburzeń snu, odczuwaniu niepokoju i lęku, trudności z koncentracją, poczucia bezsensu, myśli samobójczych); wpływu izolacji społecznej na zaburzenia nastroju oraz szczególnie trudnych sytuacji związanych
z zachowaniem osób z zaburzeniami psychicznymi (w tym agresji i wycofaniu społecznemu).

Szkolenia przebiegały w dobrej atmosferze i sprzyjały wymianie doświadczeń między uczestnikami. W pierwszym dniu każdego ze szkoleń, teoretycznym, miała miejsce prelekcja przeznaczona dla wszystkich osób biorących udział w szkoleniach. Natomiast w drugim dniu szkoleń odbywały się warsztaty w grupach, oddzielnie dla studentów i dla kadry akademicko-administracyjnej.

Przewidujemy kolejne edycje szkoleń wiosną 2023 roku.